Kazimierz Prószyński to nie tylko wynalazca. To wizjoner. Wierzymy, że ten autor kilkudziesięciu wynalazków, może stać się inspiracją dla kolejnych pokoleń i nowych pomysłów. Może także pomóc nam w zrozumieniu burzliwej historii Polski w I połowie XX wieku, uaktualnić pojęcie patriotyzmu, czy docenić współczesne możliwości technologiczne. Dlatego nie mogliśmy przejść obojętnie obok niezwykłej postaci Kazimierza Prószyńskiego. A historią jaką przy tej okazji poznaliśmy, postanowiliśmy podzielić się z innymi. Stąd pomysł na „Rewolucje ruchomego obrazu – od Prószyńskiego do wirtualnej rzeczywistości”.
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
W ramach przygotowań do warsztatów, stworzyliśmy materiały edukacyjne przybliżające postać Prószyńskiego, jego wynalazki, a także tematy, które warto przy okazji poruszyć. Materiały zostały rozdane uczestnikom warsztatów oraz nauczycielom. Mamy nadzieję, że będą im służyły do kolejnych lekcji na temat edukacyjnych możliwości filmu. Chcielibyśmy jednak aby mogły przysłużyć się jak najszerszemu gronu. Konkurs jaki przeprowadziliśmy na naszej stronie na Facebooku, pokazał jak duże jest zainteresowanie tematem. Dlatego też udostępniamy wszystkie materiały, korzystajcie i spełniajcie filmowe marzenia.
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
15 i 16 października 2020 roku odwiedziliśmy Krauzówkę, czyli Szkołę Podstawową nr 2 w Zalesiu Dolnym (Piaseczno). Na miejscu przeprowadziliśmy 6 warsztatów dla uczniów klas VI i VII. Opowiedzieliśmy o początkach fotografii i filmu. O tym jaką rolę odgrywa światło w obrazie, czym jest czas naświetlania, jak wygląda klisza. Następnie zapoznaliśmy uczniów z Kazimierzem Prószyńskim. Przedstawiliśmy pleograf, Oko i inne wynalazki. Pokazaliśmy także animację odtwarzającą jeden z filmów Prószyńskiego – łyżwiarzy na ślizgawce w Łazienkach. Porównaliśmy aerograf do telefonu komórkowego, a pierwsze ujęcia filmowe do gifów.
Po części teoretycznej, przyszedł czas na działanie. Pod okiem edukatorów a także reżysera teatru lalkowego, uczestnicy warsztatów stworzyli własne animacje poklatkowe. Realizacje pokazały, że kreatywność dzieci nie ma ograniczeń. Kto powiedział, że spinacz, nie może stać się wężem albo mieczem? Do animacji użyliśmy także materiały graficzne stworzone do projektu, dzięki temu sam Prószyński stał się bohaterem kilku filmów. Został nawet wysłany w kosmos. Zwieńczeniem każdego warsztatu był profesjonalny pokaz filmowy podczas, którego zaprezentowane zostały wszystkie animacje. Pokazom towarzyszyły komentarze autorów, niczym premiera z obecnością reżysera.
Na końcu dotychczasowe doświadczenia zestawiliśmy z najnowszymi możliwościami technologicznymi – wirtualną rzeczywistością. Wspólnie z uczniami zastanowiliśmy się w jaką podróż wybrałby się Prószyński, gdyby mógł założyć okulary do VR. A sami wybraliśmy się w drogę, odległą, bo aż na Księżyc, a nawet na Marsa. A wszystko dzięki filmowi „2nd Step”.
Zainteresowanych odsyłamy do lektury, na podstawie której powstały te materiały: Władysław Jewsiewicki, Kazimierz Prószyński, Warszawa 1974
Książka dostępna jest na stronie www.kazimierzproszynski.com
Informacje na temat Prószyńskiego znaleźć można także m.in. w Muzeum Kinematografii w Łodzi, czy Akademii Polskiego Filmu.
A przede wszystkim zachęcamy do kontaktu z nami. Szukasz inspiracji? Masz własny pomysł, ale nie wiesz jak go zrealizować? A może zrealizowałeś/aś warsztaty i chcesz się podzielić efektami? Napisz do nas. Chętnie wspólnie podtrzymamy pamięć o Kazimierzu Prószyńskim.